Digitalizacja dokumentów bez barier

Dostępność Plus dla AOS

Program Dostępność Plus dla Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej (AOS) ukierunkowany jest na wdrożenie rozwiązań z obszaru architektury, wyposażenia oraz technologii cyfrowych zgodnie ze Standardem Dostępności AOS (SD AOS).
Jednym z kluczowych zadań, kwalifikujących się do finansowania, jest zakup i wdrożenie rozwiązań cyfrowych poprawiających dostępność placówki AOS.

System IC Pen doskonale wpisuje się w te założenia, oferując kompleksową platformę do automatycznego tworzenia dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej z pełnym zachowaniem formy pisemnej i ważności prawnej.Dzięki rozwiązaniom biometrycznym i funkcjom umożliwiającym dostosowanie treści do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, IC Pen wspiera placówki Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej w realizacji celów programu Dostępność Plus.

Zgody pacjentów na ekranie – IC Pen

Zastosowanie w pełni elektronicznego nośnika danych i zagwarantowanie spełnienia wymagań dla formy pisemnej możemy uzyskać poprzez wykorzystanie urządzeń z odpowiednimi rodzajami matryc-ekranów. System IC Pen wykorzystujący tablety oraz ekrany pacjenta do składania podpisów umożliwia całkowite odejście od drukowania formularzy medycznych.

Zastosowanie rozwiązania IC Stylus pozwala zrezygnować z drukowania dokumentów.W zamian, system wyświetla na ekranie pacjenta bądź tablecie dokument (formularz)wymagający autoryzacji podpisem pacjenta. Przy wykorzystaniu aktywnego rysika możliwe jest wypełnianie dokumentu na ekranie oraz złożenie własnoręcznego podpisu, który będzie stanowił ważną prawnie formę potwierdzenia zgody wyrażonej przez pacjentów.IC Pen współpracuje z trzema typami urządzeń: ekranami pacjenta (WACOM), tabletami mobilnymi oraz długopisem cyfrowym, których obsługa nie stanowi bariery nawet dla osób wykluczonych cyfrowo.

Realne zmniejszenie kosztów
Uproszczenie wewnętrznych procesów
Zdalny obieg dokumentów
Krok w kierunku transformacji cyfrowej

Zgody na ekranie pacjenta - Wacom

Wykorzystanie ekranu pacjenta jako nośników treści dokumentu pozwala na niedostępne w przypadku tradycyjnej kartki papieru, indywidualne przygotowanie formy dokumentów i prezentację w dostosowanej formie dla osób z niepełnosprawnością wzroku (wsparcie dla standardu WCAG 2.1 – powiększanie, zwiększony kontrast). Ekran wyświetlacza o przekątnej 13,3 cala umożliwia wyświetlenie dokumentu wielkości kartki A4 niemal w rzeczywistym formacie i komfortowe zapoznanie się z treścią formularza. Użycie ekranów zapewnia możliwość reakcji w czasie rzeczywistym personelowi jednostki medycznej i udzielenia niezbędnego wsparcia w trakcie wypełniania dokumentów – personel na swoim monitorze komputera ma podgląd on-line aktualnie wypełnianego dokumentu.

Ekrany pacjenta do składania podpisów to urządzenia Wacom, które znajdą swoje zastosowanie w stałych punktach w jednostce medycznej np. w punkcie rejestracji czy punktach przyjęć planowych do szpitala. Typowymi dokumentami podpisywanymi przez pacjenta przy wykorzystaniu tego urządzenia są formularze „pierwszego kontaktu” takie jak:
klauzula RODO,
upoważnienia do udzielania informacji o stanie zdrowia i udostępniania dokumentacji medycznej,
oświadczenia eWUŚ,
zgoda na pobyt w placówce i leczenie.

Zgody na tablecie mobilnym

Drugą grupę urządzeń tworzą mobilne tablety. Ich największą przewagą jest możliwość wykorzystania w dowolnej sytuacji. Z tego względu zastosowanie znajdują w tych miejscach, gdzie występuje konieczność podpisywania dokumentów przy łóżku pacjenta. Typowym dokumentem podpisywanym przy użyciu tabletów są wszelkiego rodzaju oświadczenia woli -wymagające zachowania formy pisemnej z autoryzacją poprzez własnoręczny podpis (np.zgoda na zabieg operacyjny lub diagnostyczny, upoważnienie do informacji o stanie zdrowia, zgoda na chemioterapię lub zgoda na wykonanie badania TK).

Spośród tabletów wielu producentów, najbardziej sprawdzone w realiach medycznych urządzenia to Samsung Galaxy Tab serii S oraz iPad, które są wdrażane w placówkach poszukujących mobilnego rozwiązania do automatycznej digitalizacji dokumentacji wymagającej ważnego prawnie podpisu pacjenta.

Proces podpisu dokumentów na ekranie z systemem IC Pen

Proces wytwarzania i podpisywania dokumentów dla ekranu pacjenta i tabletów mobilnych jest zbliżony. W obu przypadkach pierwszym krokiem jest zlecenie wygenerowania wybranego formularza z poziomu konta pacjenta w systemie HIS. Procedura generowania formularzy jest dokładnie taka sama jak dla zlecania wydruku formularza w formie tradycyjnej. Zlecenie przesyłane jest z HIS do systemu IC Pen wraz z informacją, jaki dokument ma zostać utworzony, w kontekście jakiego pacjenta i zdarzenia medycznego, jakie dane mają zostać na dokumencie umieszczone i dla jakiego użytkownika HIS ma zostać udostępniony.

System IC Pen tworzy instancję formularza jednoznacznie przyporządkowaną z otrzymanym zleceniem i przekazuje ją do aplikacji, która jest powiązana z użytkownikiem HIS, który zlecił wygenerowanie dokumentu. Następnie następuje wyświetlenie dokumentu na ekranie urządzenia, a w kolejnym kroku pacjent może wypełnić odpowiednie pola i złożyć swój podpis. Ostatnim etapem jest przesłanie wypełnionego i podpisanego dokumentu do rekordu pacjenta w systemie HIS.
W ten sposób system IC Pen wspiera realizację projektu Dostępność Plus dla AOS.

Tak działa System IC Pen

Długopis cyfrowy – digitalizacja bez wykluczenia

Opracowana technologia wykorzystania długopisu cyfrowego pozwala poszerzyć możliwości zwykłego długopisu o funkcje automatycznej digitalizacji i przetwarzania danych pisanych ręcznie. Pisząc po kartce tworzymy jednocześnie cyfrowy oryginał dokumentu, który może zostać automatycznie przyporządkowany do rekordu medycznego pacjenta w systemie HIS. Składając swój podpis na papierowym dokumencie składamy jednocześnie podpis biometryczny na dokumencie cyfrowym, co czyni go ważnym prawnie.

Zasada działania długopisu cyfrowego opiera się na sczytywaniu wydrukowanego na kartce papieru kodu. Podczas nacisku długopisu na kartkę uruchamiana zostaje kamera CCD, która sczytuje kropki umożliwiające precyzyjne określenie położenia długopisu, a ich ciąg niesie informacje o tym co, gdzie i w jakim czasie zostało napisane. Jedynym wymogiem jaki stawia długopis cyfrowy przed użytkownikami jest posiadanie umiejętności ręcznego pisania.

Proces podpisu dokumentów z długopisem cyfrowym i systemem IC Pen

Proces podpisywania dokumentów przy użyciu długopisu cyfrowego rozpoczyna się od wygenerowania dokumentu z HIS. W zależności od konfiguracji mogą zostać na nim umieszczone dane zaimportowane z HIS, które zostają uzgadniane z klientem na etapie implementacji.
Po wydrukowaniu formularza na dowolnej laserowej drukarce, a następnie jego wypełnieniu powiązanym z systemem długopisem cyfrowym i zgraniu danych, następuje automatyczne utworzenie elektronicznej wersji dokumentu. Równocześnie plik PDF z obrazem wypełnionego dokumentu zostaje automatycznie umieszczony na koncie pacjenta w zakładce Dokumentacja w HIS.

System IC Pen do tworzenia dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej jest wykorzystywany m.in. w

Umów bezpłatną konsultację i dowiedz się jak wdrożyć Dostępność Plus AOS